تاریخ: دوشنبه 11 شهریور 1387 – 1 سپتامبر 2008

مکان: تهران – واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی – دانشکدة فیزیک

اعضای گروه: معین الدین خدامی – امین علم صاحب پور – نیما نعیمی خواه – محمدرضا شاه جهان- یاشار بهمند- سیامک نیک طلب

ابزار رصدی مورد استفاده: تلسکوپ 8 اینچ دابسونی – تلسکوپ 4.5 اینچ سلسترون

سایر ابزار: تلسکوپ 10 اینچ دابسونی – تلسکوپ 2 اینچ – دوربین های دوچشمی50×7 و 70×15

شرح گزارش:

به پیشنهاد آقای خدامی و با تلاش و پیگیری ایشان در روزهای  9 و 10 شهریور و کسب مجوز رصد در دانشگاه علوم و تحقیقات برای رؤیت هلال در روز 30 رمضان اقدام گردید.

ابتدا یکشنبه شب در ساعت 11.5 شب در جلوی درب ورودی دانشگاه قرار گذاشتیم که آقای صاحب پور همراه پدرشان زودتر رسیده و آقای خدامی به همراه برادر عزیزشان آقا محسن و سپس من به همراه آقایان نعیمی خواه، شاه جهان و بهمند به محل رسیدیم و بعد از ورود به دانشگاه مکان رصد را حیاط روبه روی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما که مشرف به شهر تهران و از سمت شرق تا غرب باز بود انتخاب کردیم. بعد از استقرار آقایان شاه جهان و صاحب پور به تنظیم تلسکوپ 8 اینچی و سمتی و ارتفاعی کردن آن پرداختند و آقای خدامی هم به تنظیم تلسکوپ 4.5 اینچی و همراهی سایر دوستان. شب تهران در غبار غلیظی فرو رفته بود که نزدیک صبح هوا بهتر شد. از ساعت 4 تا 6 هم گروه استراحتی کوتاه انجام داد. سپس هنگام طلوع خورشید که ساعت 6:47 ثبت گردید کار اصلی آغاز شد و تصمیم بر آن بود که از ابتدای طلوع ماه تلاش برای رؤیت انجام شود و از ساعت 8:14 که طلوع ماه در رصدگاه محاسبه شد کار آغاز شد. از همان ابتدا غبار بسیار غلیظی در افق شرقی بود که با تابش نور خورشید و پراکندگی ایجاد شده رصد را با مشکل مواجه می کرد. حدود ساعت 9.5 با محاسبات انجام شده با تلسکوپ 8 اینچی و سپس با تلسکوپ دیگر سیاره زهره دیده شد و ما را از محاسبات و تنظیم دقیق تلسکوپ ها مطمئن کرد.

سیاره زهره از پشت تلسکوپ - عکس: امین صاحب پور

ساعت 10.5 استراحتی داده شد  چون گرما و تابش شدید آفتاب گروه را بی تاب می کرد. سپس بارها و بارها سیارة زهره دیده شد ولی شکار هلال ناممکن می نمود. ساعت 2.5 که گروه از شکار هلال در روز ناامید شده بودند آقای شاه جهان از ما جدا شد و برای تهیه نهار نیز به بیرون رفتیم و البته آقایان نعیمی خواه و صاحب پور با تلسکوپ سروکله می زدند. ساعت 4.5 خورشید کم کم به پشت ساختمان دانشکده رفته و دوستان دوباره تلاششان را آغاز کردند و خستگی که همة توانمان را گرفته بود ما را از ادامة رصد بازداشت تا درساعت حدود 5.5 آقای محسن فشارکی به همراه دوستشان که به گروه پیوستند، ما را برای رصد شامگاهی هلال و ادامة کار تشویق کردند. بعد از کمی صحبت با آقای فشارکی مجبور شدیم تا مکان رصد را تغییر دهیم تا افق غرب بازی رو به رویمان باشد.

چون با تعویض مکان تنظیم تلسکوپ به هم خورده بود و نیز خستگی بر همة ما چیره شده بود از ساعت 6:45 با دوربین و چشم به دنبال هلال گشتیم و آقای صاحب پور هم که بسیار زحمت کشیده بود و سوختگی سر و دستش نیز نمایان بود، از ما جدا شد. خود من هم با دوربین 50×7 رصد را دنبال کردم. غبار غیر قابل باوری غرب تهران را پوشانده بود که برای من عجیب می نمود. حدود ساعت 7:06 سیارة زهره را دیدم و پایین تر از آن هلال را به زحمت تشخیص دادم که با آدرس دادن آقای نعیمی خواه هم هلال را باچشم و سایر دوستان هم آن را دیدند. ولی در هنگامی که هلال پایین تر می آمد دیدنش به دلیل فرو رفتن در غبار سخت تر شد تا اینکه همة دوستان آن را گم کردند. ساعت 7:30 هم با تمام خستگی به کار خود پایان دادیم و رصد هلال را نیز.

نیما نعیمی خواه و تلسکوپ 8 اینچ دابسونی-عکس:امین صاحب پور