میان ماه من تا ماه گردون ...

بعد از فرستادن گزارش رصدمان به تمام دوستان و سایت های نجومی و هلالی مانند سایتهایی چون هلال ماه و پارس اسکای این سایتها از رصدمان یادی نکردند و انگار نه انگار که ما هم عضوی از این جامعه ایم. استاد قاضی میرسعید در گزارش خود در UGCS مانند همیشه به ما لطف داشتند که گزارش را در زیر آورده ام، امیدوارم سایه اساتیدی چون ایشان و استاد صیاد همیشه برسر همه نجومی ها حفظ شود و دیگران هم روزی از جاه و مقام و ... خسته شده و زبان همدلی را دستور کارشان قرار دهند. انشاء ا...

بنام خدا
با سلام و احترام .
به عرض رصد گران محترم مي رسانم كه امسال نيز مثل چند سال اخير چند گروه رصدي از تهران عازم شهرهايي شدند كه در انها رويت هلال ماه خيلي سخت بود و يا تقريبا بعيد،2 گروه ديگر نيزاز تهران به مناطقي اعزام شدند كه هلال ماه در ان دو منطقه قابل رويت بود، اينجانب نيز با توجه به اينكه جناب اقاي رستمي در يزد تمايل به رصد هلال در روز را داشتند و جناب اقاي مهراني نيز سرپرستي گروه رويت با هواپيما را به عهده داشتند به اتفاق جناب اقاي موحد نژاد قرار شد در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري حضور داشته تا گزارش هاي واصله را ارزيابي كنيم، قبل از حركت به سمت ستاد دو پيامك از جناب اقاي رستمي و جناب اقاي سلطان الكتابي دريافت كردم بدين مضمون كه هر دو گروه موفق به رويت هلال ماه شوال در روز با ابزارهاي مختلف شده اند كه خبر بسيار مسرت بخشي بود چون اين هلال را مي شد در تمام پهنه ايران در روز رويت كرد اما در زمان غروب خورشيد به خاطر كمي ارتفاع در عرضهاي شمالي كشور رويت ان بعيد به نظر مي رسيد ، قبل از حركت به سمت ستاد استهلال چون فرصت داشتم به پشت بام منزل رفته و با خط كش و يك دوربين دوچشمي شانس خود را امتحان كردم ، هوا بسيار تميز بود و باد مناسبي مي وزيد فقط در افق غربي چند درجه اي غبار ديده مي شد كه به رويت در ان ساعت ضرري نمي رساند اما رطوبت موجود در هوا دردسر ساز بود ، سياره زهره به راحتي هرچه تمام تر با دوربين ديده شدو البته به سختي نيز با چشم غير مسلح ، به هر حال رصد چندان موفقي را نداشتم لذا به سمت ستاد حركت كردم تا به موقع در انجا حضور داشته باشم ، گزارش هاي مختلفي به دستمان مي رسيد كه تعداد ي از انها برايمان قابل قبول نبود ولي گزارشهاي موثقي نيز داشتيم كه مورد تاييد قرار گرفت ، خوشبختانه با رسيدن دوست عزيزم جناب اقاي بوژمهراني به ستاد از استرسي كه داشتيم كاسته شد و سه نفري به تجزيه و تحليل گزارش ها پرداختيم و نتيجه همان شد كه انتظار مي رفت .
در اينجا لازم است از زحماتي كه تمام عزيزان رصد گر و همراهان انها براي رويت اين هلال مهم متحمل شده اند چه انهايي كه موفق شدند هلال را رويت كنند و چه انهايي كه با وضعيت نامناسب جوي نتوانستند هلال را رويت كنند و چه دوستاني كه انها نيز در شرايط نسبتا مناسب بنا به دلايلي نتوانستند هلال را رويت كنند صميمانه قدرداني كرده سلامتي و تندرستي تمامي اين عزيزان را از خداوند بزرك مسئلت دارم ، بديهي است نقاط ضعف و كمبود هايي نيز بوده بخصوص براي گروه كرمانشاه و يا غيره كه اينجانب شخصا از تك تك انها عذر خواهي كرده و انتظار دارم به بزرگ منشي خود بر ماو دست اندركاران محترم كه سهوا باعث اين مساﺌل گشته ببخشند.
با تجديد احترام سيد محسن قاضي ميرسعيد.

گزارش گروه رویت هلال اعزامی ستاد استهلال به کرمانشاه

اعضای گروه: سیامک نیک طلب(سرگروه)، نیما نعیمی خواه(رصدگر-هماهنگی)، یاشار بهمند،(رصدگر)، امین صاحب پور(عکاس،رصدگر،برنامه نویس)، محمد رضا شاه جهان (محاسبه گر،برنامه نویس ونویسنده گزارش)

 موقعیت : N  ۳۴:۲۰، E ۴۶:۰۶ ، ارتفاعات شهرستان کرند – نواکوه

ارتفاع :2450 متر

ابزار رصدی : دوربین 150* 40 ناقص و 120*20 معیوب

لحظه غروب خورشید

سرگروه پشت دوربین 150×40

شرح گزارش: تیم اعزامی در روز یکشنبه 7/7/87 ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد حاضر شدند. در فرودگاه سرگروه به دفتر امام جمعه کرمانشاه زنگ زده و با توجه به اینکه از مسوولان کسی در دفتر نبود، قرار شد به کرمانشاه رفته و تا آن ساعت هماهنگی ها توسط شخص پشت تلفن انجام شود. در ساعت مقرر هواپیما تهران را به مقصد فرودگاه شهید اشرفی ترک کرد. پس از حدود یک ساعت پرواز با هواپیمای فوکر 100 به مقصد رسیدیم. بعد از تحویل گرفتن بار و رویت صدمات وارده به آنها به درب خروج از فرودگاه روانه شدیم ، ولی از هیچ کس که برای هدایت گروه به محل اقامت آمده باشد خبری نبود. با دفتر تماس گرفته شد و به همین دلیل در فرودگاه منتظر ماندیم.در ساعت 11:45 اتومبیلی از طرف دفتر به فرودگاه تشریف فرما شدند. که در آن شخصی از کارکنان دفتر امام جمعه و مسئول ستاد استهلال کرمانشاه،  ایمانی حضور داشتند و همراه یک سواری دیگر سوار شدیم و در ساعت 12:15 به دفتر رسیدیم. در دفتر امام  جمعه به حضور مسئول سیاستگذاری دفتر امام جمعه کرمی رسیدیم. پس از لختی خوش و بش و اظهار بی اطلاعی ایشان از آمدن ما ، با تماسهایی که سعی در سخت و طاقت فرسا نشان دادنشان داشتند یکی از اتاقهای ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه را به ما اختصاص دادند. سپس گروه به سمت اطراقگاه مذکور به همراه ایمانی حرکت کرده و در ساعت 13:30 به مقصد رسید. ساعتی را به رفع خستگی گذرانده و در ساعت 15 به همراه ایمانی و دو نفر از دوستان رصدگر کرمانشاهی برای یافتن موقعیت رصدی روانه یک بلندی در مرکز شهر به نام پارک شیرین شدیم. علی رغم عدم تمایل گروه به رصد هلال در مکان مذکور ایمانی دائماً به حضور در این مکان پا فشاری می کرد و از خاطرات رویت هلالهایی که همه پیش پا افتاده بودند و در اینجا توسط ایشان و گروهش دیده شده بودند می گفت و گفته ی ما که این هلال از نظر رویت با هلالهایی که شما دیده اید فرق دارد در وی کارگر نمی افتاد، تا اینکه با آوردن دلایل آلودگی نوری و حضور افراد متفرقه در پارک و  متعاقباً در فرایند رویت ، ایشان راضی شد تا مارا به مکان دیگری ببرد. سپس ما را به بلندی دیگری در حومه ی شهر برد ولی در آنجا هم مشکلات فوق بعلاوه ی حضور حیوانات ولگرد گروه را تهدید می کرد. سپس به رصدگاه دیگری در بین راه کرمانشاه – سنندج رفتیم که غبار وحشتناک باعث غیر قابل امکان بودن رصد در آنجا می شد. تمام این تغییر مکانها در حالی بود که اعضای گروه با توجه به سابقه ی رویت هلال در استان کرمانشاه به محض حضور، ارتفاعات شهرستان کرند را مد نظر قرار داده بود و ایمانی هر بار که حضور در کرند را مطرح می کردیم با دلیلی واهی مخالفت می کرد و  از خاطرات خود می گفت که در آنجا موفق به رویت نشده است.

زهره در دوربین 120×20

ادامه نوشته

چگونه هلال شوال به اثبات رسید؟

مطلب زیر از وبلاگ جناب آقای بوژمهرانی گرفته شده است و نکات جالبی در آن به چشم می خورد.

اصل مطلب را در خرم آن بقعه ... ببینید.

سه شنبه 9 مهر : ساعتی از ظهر گذشته بود که دو گزارش رویت هلال در روز را دریافت کردم. هلال شوال در رصدخانه نیاسر کاشان با تلسکوپ 16 اینچ و در مارچینان اصفهان با دوربین دوچشمی 15x70 رویت شده بود. با رصدگران هر دو گروه صحبت کردم و دو برچسب سبز رنگ بر روی نیاسر و مارچینان چسباندم. خبر خوبی برای اعضای ستاد بود. بدترین خبری که امروز دریافت کردم ، خبر کسالت جناب آقای میر سعید بود.

ساعت 15:30 ستاد را به قصد پایگاه ترک کردم. در همان ابتدای مسیر با دوست ارجمندم جناب آقای میر سعید تماس گرفتم و جویای احوال اشان شدم. الحمدالله مشکل پیش آمده هر چند باعث آسیب ایشان شده اما مانع حضورشان در ستاد و نیز رصد هلال شوال نخواهد شد. ایشان در این گفتگو ضمن اینکه خبر رویت هلال توسط جناب آقای مهندس رستمی را دادند اشاره کردند که خوشان هم توانسته اند چند ثانیه ای هلال ماه را در روشنایی روز با دوربین دوچشمی ببینند ، اما مثل همیشه و برای اینکه مبادا سوء تفاهمی بوجود آید فرمودند که قصد ندارند این گزارش را اعلام و ارسال کنند. خدمت ایشان عرض کردم که چند ثانیه رصد و یقین جناب میر سعید ، برای بنده همانند آن است که خودم ساعتها هلال ماه را ببینیم ، اما به هر حال صلاح نمیدانستند که اینکار را انجام دهند.

ادامه نوشته

گزارش رویت هلال شوال 1429

اسامی رصد گران: سیامک نیک طلب - نیما نعیمی خواه - محمدامین علم صاحب پور - محمدرضا شاه جهان - یاشار بهمند
ابزار رصد: دوربین150×40مشکل دارو120×20 ناسالم
مختصات جغرافیایی محل رصد :: 46:05 شرقی - 34:20 شمالی
شرایط جوی محل رصد: صاف همراه با غباردر افق
تاريخ رصد :: 9/7/1387
شهر :: کرند غرب
شرح گزارش :: خلاصه گزارش اینکه با عدم همکاری ستاد استهلال استان کرمانشاه و شخصی به نام ایمانی از ابتدای ورود که در سال گذشته نیز برای ما و نیز آقای مهرجو مشکل ایجاد کرده بود، هلال رؤیت نشد. گزارش مشروح و کامل را جداگانه در سایت طی روزهای آینده خواهم داد.
در پایان از مردم خوب کرمانشاه نیز سپاسگزاری می کنم که برخلاف دیگر دوستان، نهایت لطف و مهربانی را با ما انجام دادند به خصوص آقای قلیجی و همکارشان دو راننده ای که از ابتدا تا انتهای سفر با ما بودند.
حیف...

تیم رصدی در نواکوه کرند غرب